044 360-31-22
093 291-71-24

Зміни до законодавства у липні 2019 року

Із 1 серпня запроваджено спеціальне мито на товари, що походять із Російської Федерації (далі – РФ), незалежно від інших видів мита, у відсотках до митної вартості товарів за ставками:

  • 3,75 % (із 1 жовтня – 4 %) – для важких дистилятів (газойлів) за кодами згідно з УКТЗЕД 2710 19 43 00 – 2710 19 48 00, що ввозяться на митну територію України (далі – МТУ) трубопровідним транспортом та поміщуються у митний режим імпорту;
  • 1,75 % (із 1 жовтня – 3 %) – для скрапленого газу, що використовується як паливо, за кодом згідно з УКТЗЕД 2711 12 11 00, що ввозиться на МТУ в митному режимі імпорту. 

Спецмито на товари з РФ запроваджено на виконання ч. 11 ст. 29 Закону від 16.04.91 р. № 959-XII з метою захисту суттєвих інтересів безпеки під час надзвичайних обставин в міжнародних відносинах. Постанова КМУ від 17.07.19 р. № 624 діятиме до моменту припинення застосування РФ дискримінаційних та/або недружніх дій щодо України.

Складені з 1 серпня акцизні накладні/розрахунки коригування (далі – АН, РК) реєструються в Єдиному реєстрі акцизних накладних у строки, передбачені п. 231.6 Податкового кодексу (далі – ПК). По 15 серпня реєструються АН/РК, складені з 1 по 31 липня (пп. 23 підрозд. 5 розд. ХХ ПК).

Із 1 серпня порядок електронної взаємодії ДФС, Держказначейства та їх територіальних органів, місцевих фінансових органів під час повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені, затверджений наказом Мінфіну від 11.02.19 р. № 60, застосовується у разі повернення платежів, належних держбюджету.

2 серпня закінчується проведення процедури верифікації та актуалізації держреєстраторів речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, які перебувають у трудових відносинах з акредитованим суб’єктом, що розпочалася 22 липня. 
Надалі проводитиметься верифікація держреєстраторів, які перебувають у трудових відносинах:
з виконавчим органом сільських, селищних та міських рад, Київської та Севастопольської міських, районних, районних у м. Києві та Севастополі, облдержадміністрацій – із 5 по 30 серпня; 
центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері релігії, Радою міністрів АРК – із 2 по 13 вересня.

Верифікація нотаріусів триватиме з 16 вересня по 11 жовтня.

Верифікація та актуалізація відомостей про користувачів Єдиних та Державних реєстрів, держателем яких є Мін’юст, проводиться з метою посилення заходів кібербезпеки, захисту права власності.

Забезпечити проведення верифікації державних реєстраторів речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юросіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань, а також нотаріусів доручено ДП «Національні інформаційні системи». 

Верифікація здійснюється відповідно до затвердженого графіка за участю трьох представників головних управлінь юстиції в областях та місті Києві та включає перевірку:

  • документів, що посвідчують особу держреєстратора;
  • документів, які підтверджують факт перебування держреєстратора в трудових відносинах із суб’єктом держреєстрації;
  • відомостей, що підтверджують видачу свідоцтва на здійснення нотаріальної діяльності (для нотаріусів). 

Особам, які успішно пройшли верифікацію, видаються нові ідентифікатори доступу (паролі доступу) з одночасним скасуванням раніше виданих. 

Особам, які не пройшли верифікацію або своєчасно не звернулися щодо її проведення, доступ анулюється шляхом скасування ідентифікаторів доступу (паролів доступу) такого користувача (наказ Мін’юсту від 18.07.19 р. № 2185/5).

Із 2 серпня уводиться в дію Закон від 10.07.18 р. № 2496-VIII (далі – Закон № 2496), який регулює відносини у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції (це сільгосппродукція, у т. ч. харчові продукти та корми, отримані в результаті органічного виробництва), що виробляється, перебуває в обігу, увозиться на МТУ або вивозиться з неї в митному режимі експорту. Дія Закону № 2496 не поширюється на виробництво та обіг продукції для власного споживання, парфумерно-косметичної продукції та лікарських засобів, продукцію мисливства та рибальства, вилучену з природного середовища. 

Згідно із Законом № 2496 оператори (юрособи чи фізособи-підприємці, які займаються виробництвом та/або обігом органічної продукції) мають право добровільно за наявності сертифіката:

  • виробляти та реалізовувати органічну продукцію під своїм комерційним найменуванням та/або торговельною маркою (знаком для товарів та послуг);
  • доручати надання окремих послуг (виконання робіт), у тому числі підрядних (давальницьких), необхідних для органічного виробництва та/або обігу органічної продукції, третій особі (за умови перевірки потужностей такої особи органом сертифікації та отримання її згоди).

Визначено права та обов’язки суб’єктів ринку органічної продукції (операторів та органів сертифікації). Зокрема, оператори зобов’язані:

  • дотримуватися вимог законодавства у сфері органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції (далі – законодавство);
  • відкликати та/або вилучати вироблену ними продукцію, що не відповідає вимогам законодавства, якщо вона маркована державним логотипом для органічної продукції або містить позначення та написи «органічний», «біодинамічний», «біологічний», «екологічний», «органік» тощо будь-якими мовами;
  • проходити щорічно сертифікацію органічного виробництва та/або обігу органічної продукції для підтвердження відповідності вимогам законодавства. Не підлягає сертифікації переміщення, зберігання та реалізація маркованої органічної продукції закладами громадського харчування; суб’єктами господарювання (далі – СГ), які займаються роздрібною торгівлею;
  • взаємодіяти з органами сертифікації та забезпечувати безперешкодний доступ інспекторів до своїх потужностей для проведення перевірок та відбору зразків. Надавати їм документи, необхідні для сертифікації, у тому числі фінансові;
  • декларувати обсяги органічної продукції, яка вводиться в обіг;
  • узгоджувати маркування органічної продукції з органом сертифікації.

Визначено загальні вимоги до органічного виробництва в галузях органічного: рослинництва; тваринництва; грибівництва; аквакультури, а також виробництва органічних морських водоростей; харчових продуктів; кормів; а також заготівлі органічних об’єктів рослинного світу.

Держпродспоживслужба проводить планові та позапланові заходи: моніторинг органічної продукції на ринку з метою запобігання потраплянню на ринок неорганічної продукції, маркованої як органічна; перевірку діяльності органів сертифікації; вибіркову перевірку діяльності операторів. У разі виявлення порушень законодавства Держпродспоживслужба видає оператору припис щодо усунення порушень та направляє відповідне повідомлення органу сертифікації. 

Установлено відповідальність суб’єктів ринку органічної продукції за порушення законодавства у цій сфері (див. таблицю на с. 26 цього номера).

До 2 лютого 2020 року підприємства, установи, організації або їхні підрозділи, які на 2 серпня цього року діють в Україні як органи з оцінки відповідності згідно із Законом від 03.09.13 р. № 425-VII (утратив чинність із 2 серпня) або як органи сертифікації згідно з нормами та стандартами, визнаними в іноземних державах або міжнародних організаціях (далі – суб’єкти), підлягають включенню до Реєстру органів сертифікації (далі – Реєстр) за їх заявою.

До 2 лютого 2021 року СГ мають право використовувати напис «органічний продукт» у власних назвах продуктів і торговельних марках, а також позначення та написи «органічний», «біодинамічний», «біологічний», «екологічний», «органік» та/або будь-які однокореневі та/або похідні слова від цих слів із префіксами «біо-», «еко-» виключно за наявності чинного сертифіката, виданого суб’єктом, внесеним до Реєстру.

Із 2 серпня дія Закону від 18.05.17 р. № 2042-VIII поширюється на держконтроль за діяльністю операторів із метою перевірки на відповідність законодавству про харчові продукти та корми, здоров’я та благополуччя тварин, а також Закону № 2496.

Із 2 серпня застосовується державний логотип для органічної продукції та технічний опис державного логотипа, затверджені наказом Мінагрополітики від 22.02.19 р. № 67.

Із 2 серпня набуває чинності Порядок, який визначає процедуру підтвердження спеціальних знань інспектора з органічного виробництва та/або обігу органічної продукції (далі – інспектор) та отримання свідоцтва інспектора шляхом складання кваліфікаційного іспиту, зокрема:

  • інспектором не може бути фізособа, яка перебуває на державній службі, у трудових та/або цивільно-правових відносинах з операторами та/або з органами виконавчої влади, що здійснюють державне управління та регулювання у цій сфері;
  • кваліфікаційний іспит проводиться комісією, до складу якої входять представники Мінагрополітики, Держпродспоживслужби, Держрибагентства, Держлісагентства та за згодою – Національної академії аграрних наук і громадських об’єднань у сфері органічного виробництва;
  • кандидат, який має намір скласти кваліфікаційний іспит, подає до Комісії: заяву за формою додатка 1 до Порядку; копії документа про вищу освіту та документа, що підтверджує стаж роботи в аграрній сфері та/або сфері харчової (переробної) промисловості;
  • кандидат, який успішно склав кваліфікаційний іспит, отримує свідоцтво інспектора за формою додатка 2 до Порядку (наказ Мінагрополітики від 19.03.19 р. № 143).

Із 2 серпня згідно із Законом від 22.06.17 р. № 2119-VIII оператор зовнішніх інженерних мереж має оснастити вузлами комерційного обліку гарячої та питної води житлові будівлі, які на 02.08.17 р. були приєднані до зовнішніх інженерних мереж і не оснащені такими вузлами обліку або вузли обліку вийшли з ладу.

Із 5 серпня в Україні запроваджується міжнародний номер банківського рахунка (IBAN): 

  • із 5 серпня банки відкриватимуть клієнтам нові рахунки в стандарті IBAN, а діючі номери рахунків змінюватимуть за вимогами ДСТУ-Н 7167:2010, затвердженого наказом Держспоживстандарту від 11.10.10 р. № 454; 
  • із 5 серпня до 31 жовтня банки зобов’язані самостійно змінювати (не за ініціативою клієнта) діючі рахунки клієнтів банків згідно з вимогами стандарту IBAN із збереженням довжини номера рахунка аналітичного обліку – не більше 14 символів.

Банки повідомляють контролюючим органам про платників податків:

  • про нові рахунки клієнтів, відкриті з 5 серпня за стандартом IBAN;
  • змінені рахунки клієнтів – із 5 серпня до 31 жовтня 2019 року. Після цього в 10-денний строк контролюючі органи інформуються про всі відкриті рахунки таких клієнтів станом на 31 жовтня;
  • про закриття рахунків клієнтів.

Із 5 серпня до 31 жовтня клієнти банків у реквізитах розрахункових документів можуть зазначати як діючий номер рахунка та код банку, так і номер рахунка в стандарті IBAN. 

Згідно з повідомленням Нацбанку застосування IBAN із 1 листопада 2019 року стане обов’язковим для клієнтів усіх банків України під час переказів коштів як у національній, так і в іноземних валютах, зокрема під час транскордонних переказів. 

Запровадження IBAN гармонізує український платіжний простір з європейським та сприятиме модернізації системи електронних платежів НБУ. Використання стандарту IBAN завдяки скороченню реквізитів спростить оформлення розрахункових документів. Клієнти банків зможуть:

  • зручно та просто ідентифікувати платника та отримувача коштів, а також банк України, що їх обслуговує;
  • уникнути помилок у рахунках завдяки скороченню реквізитів;
  • швидше здійснювати перекази та отримувати кошти (постановою Правління НБУ від 28.12.18 р. № 162).

Із 6 серпня уводиться в дію Закон від 06.12.18 р. № 2639-VIII (далі – Закон № 2639) (крім норм, уведених у дію із 2 лютого цього року), яким установлено вимоги до інформації про харчові продукти, що надаються споживачам (далі – інформація), а також обов’язки операторів ринку харчових продуктів (далі – оператор, ринок) з доведення такої інформації до інших операторів та споживачів. 

Визначено обов’язки операторів, зокрема:

  • оператори, відповідальні за інформацію про харчовий продукт, зобов’язані надавати наявну і точну інформацію про нього; оператори, які не відповідають за таку інформацію, не мають права здійснювати обіг тих харчових продуктів, про які мають інформацію як про такі, що не відповідають законодавству; 
  • оператори не мають права змінювати інформацію, що супроводжує харчовий продукт, якщо такі зміни можуть увести в оману кінцевого споживача або знижують рівень захисту споживача чи погіршують можливість здійснення ним свідомого вибору;
  • оператори повинні доводити інформацію про нефасовані харчові продукти, призначені для кінцевого споживача або для постачання закладам громадського харчування, відповідним операторам ринку для надання обов’язкової інформації кінцевому споживачеві тощо (ст. 5).

Із 6 серпня діють зміни до низки законів, зокрема:

1. До Закону від 23.12.97 р. № 771/97-ВР, яким установлено вимоги до безпечності та якості харчових продуктів, зокрема:

  • операторам ринку заборонено здійснювати обіг харчових продуктів, отриманих із потужностей, що не пройшли держреєстрацію або не отримали експлуатаційного дозволу, та/або використовувати такі харчові продукти у виробництві інших харчових продуктів;
  • харчовий продукт може бути введений в обіг та перебувати в обігу лише за наявності на його маркуванні позначення, що ідентифікує партію, до якої він належить (нова ст. 221).

2. До Закону від 18.05.17 р. № 2042-VIII, зокрема: 

  • якщо під час увезення продуктів у контейнерах на МТУ морським, залізничним або повітряним транспортом відбулася заміна транспортного засобу (далі – ТЗ), на якому перевозилися такі контейнери, оператор зобов’язаний подати документи щодо простежуваності переміщення відповідного вантажу (час і місце перевантаження, назва ТЗ) та відобразити таке перевантаження при заповненні відповідної частини загального ветеринарного документа на ввезення. Така заміна ТЗ здійснюється лише за умови неушкодженості опломбування відповідного контейнера з продуктами (нова ч. 9 ст. 42);
  • посилено відповідальність за порушення на ринку харчових продуктів.

Із 6 серпня втратив чинність наказ Держспоживстандарту від 28.10.10 р. № 487, яким затверджено Техрегламент щодо правил маркування харчових продуктів (наказ Мінекономрозвитку від 03.05.19 р. № 770).

Із 9 серпня набув чинності Закон від 06.06.19 р. № 2745-VIII, яким визначаються порядок, умови, форми та особливості здобуття фахової передвищої освіти (далі – ФПО), права та обов’язки фізичних і юридичних осіб у цій сфері, створюються умови для поєднання освіти з виробництвом із метою підготовки конкурентоспроможних фахівців тощо. 

Зокрема:

  • підготовка фахового молодшого бакалавра починається у 2020 році;
  • вищі навчальні заклади I–II рівнів акредитації, які в системі вищої освіти здійснюють підготовку молодшого спеціаліста і до 2020 року не отримають статусу коледжу, відповідно набувають статус закладу ФПО;
  • ліцензії на підготовку молодшого спеціаліста є чинними і діють до завершення навчання осіб, які вступили до відповідних закладів освіти до 31.12.19 р. Якщо такі ліцензії є дійсними на 9 серпня, вони дають право на оформлення ліцензій на підготовку здобувачів ФПО за освітньо-професійним ступенем фахового молодшого бакалавра зі збереженням ліцензованого обсягу без проходження ліцензування;
  • сертифікати про акредитацію молодшого спеціаліста, дійсні на 9 серпня, продовжуються до завершення навчання осіб, які вступили до відповідних закладів освіти до 31.12.19 р., без їх переоформлення у разі завершення строку їх дії;
  • акредитацію освітньо-професійних програм молодших спеціалістів до завершення відповідної підготовки здійснює Міністерство освіти і науки (далі – МОН);
  • вимога щодо перебування керівника закладу ФПО на посаді не більше двох строків поширюється на керівників, призначених на посаду після 9 червня. Керівники закладів ФПО, призначені на посади на 9 серпня, продовжують виконувати свої повноваження згідно з укладеними з ними контрактами та мають право бути призначеними на відповідну посаду ще на один строк.

Крім того, установлено, що:

  • вимоги до кадрового, навчально-методичного, матеріально-технічного, організаційного та інформаційного забезпечення освітньої діяльності визначаються ліцензійними умовами;
  • державні та комунальні заклади ФПО зі статусом бюджетних установ або неприбуткових закладів освіти мають право надавати платні освітні та інші послуги, перелік яких затверджує КМУ. Порядок надання та порядок визначення вартості платних послуг таких закладів затверджуються МОН;
  • перелік платних послуг закладів ФПО зі статусом прибуткових та порядок визначення вартості таких послуг установлюються цими закладами самостійно за погодженням із засновником;
  • Типовий договір, що укладається між закладом ФПО та фізичною та/або юридичною особою на строк навчання, затверджується МОН;
  • розмір плати за весь період навчання установлюється закладами в національній валюті та оприлюднюється (так само, як і розмір плати за додаткові освітні послуги) на офіційних веб-сайтах закладів, інформаційних стендах тощо. Розмір плати, передбачений договором, може змінюватися не більше одного разу на рік і не більш як на офіційно визначений рівень інфляції за попередній календарний рік;
  • державно-приватне партнерство у сфері ФПО здійснюється на основі договорів між органами державної влади та приватними партнерами (порядок їх укладення визначає КМУ).

Із 12 серпня для операторів ринку харчових продуктів (далі – оператор) будуть обов’язковими (як і для державних ветеринарних інспекторів, державних інспекторів Держпродспоживслужби; акредитованих лабораторій) методи відбору зразків для визначення максимально допустимих рівнів мікотоксинів у харчових продуктах для цілей держконтролю, затверджені наказом Мінагрополітики від 22.05.19 р. № 264. 

Установлено процедури відбору зразків харчових продуктів; методи відбору зразків: зерна та зернових харчових продуктів; сухофруктів, насіння олійних рослин, абрикосових кісточок та лісових горіхів; спецій, молока та молочних продуктів, дитячих сумішей; зерен кави, вина, виноградних соків, виноградного сусла, фруктових соків, фруктових нектарів, алкогольних напоїв, сидрів; твердих харчових продуктів з яблук, у т. ч. для дітей грудного та раннього віку; олії рослинного походження; харчових добавок тощо.

Із 22 серпня закінчується 270-денний строк із дня набрання чинності Закону від 08.11.18 р. № 2612-VIII та відповідно втрачає чинність спрощений тимчасовий порядок митного оформлення ТЗ для їх вільного обігу на МТУ (постанова КМУ від 12.12.18 р. № 1077).

Із 25 серпня набуває чинності Закон від 06.06.19 р. № 2743-VIII, яким спрощується порядок прийняття громадянства України іноземцями та особами без громадянства (далі – іноземці), які надавали практичну допомогу в захисті територіальної цілісності та недоторканності України. 

Ідеться про іноземців, які надавали інструкторську (стрілецьку, тактичну, медичну, радіотехнічну, вибухотехнічну та іншу) допомогу підрозділам ЗСУ, інших військових формувань, правоохоронних органів спецпризначення, МВС, брали безпосередню участь в АТО, відсічі і стримуванні збройної агресії РФ у Донецькій та Луганській областях та отримали посвідку на тимчасове проживання. Вони вважаються такими, які перебувають на території України на законних підставах (у т. ч. у випадках, якщо строк дії паспортного документа закінчився або він підлягає обміну), на час до завершення тимчасової окупації РФ території України. 

Такі іноземці на дату звернення за оформленням посвідки на тимчасове проживання та до дня її отримання вважаються такими, які перебувають на території України на законних підставах. Вони не можуть бути примусово повернуті в країну походження або третю країну, яка вчинила акт агресії проти України, або в країну, яка не визнає територіальну цілісність та суверенітет України або відмовляється визнавати протиправність посягань на територіальну цілісність та суверенітет України.

До 1 вересня ПФУ, МОЗ, Національна служба здоров’я за участі Фонду соцстрахування мають забезпечити інформаційну взаємодію власних інформаційно-телекомунікаційних систем з Електронним реєстром листків непрацездатності (постанова КМУ від 17.04.19 р. № 328).

До 1 вересня банки та юрособи, які отримали ліцензію на надання банкам послуг з інкасації, повинні привести свої внутрішні документи у відповідність до вимог Інструкції, затвердженої постановою Правління НБУ від 31.03.17 р. № 29, з урахуванням змін, унесених постановою Правління НБУ від 25.06.19 р. № 84. Змінами, зокрема, уточнено визначення валютних цінностей з урахуванням останніх змін у валютному законодавстві; розміри максимальних обсягів валютних цінностей, що інкасують і перевозять, з огляду на зростання рівня мінімальної зарплати, а також затверджено в новій редакції форму бланка службового посвідчення інкасаторів.

08.08.2019